Lataaminen kestää, koska verkkoyhteytesi on hidas.

Juttu näytetään, kun se on latautunut.

Muodonmuutos

Näin näyttelijä Valter Sui muuntautuu suomalaismiehestä samurailegendaksi.
Silja Massa
kuvat Kaisa Rautaheimo
ulkoasu Georgia Panagiotidou
Perinteiseen kiinalaiseen Peking-oopperaan erikoistunut helsinkiläisryhmä Wusheng Company sekoittaa uusimmassa esityksessään Musashi – miekan tie kiinalaista oopperaa japanilaiseen samuraiestetiikkaan ja hevimusiikkiin. Ryhmän jäsen Valter Sui (s. 1989) näyttää, miten rooliin siirtyminen tapahtuu.
Peking-oopperaan kuuluu näyttelijän oman persoonan häivyttäminen. Ooppera perustuu erilaisille esityksestä toiseen toistuville hahmoille kuten ”klovni” tai ”vanha mies”. Muodonmuutos alkaa meikkaamalla esiintyjän kasvot valkoisiksi.
Musashi – miekan tie perustuu 1600-luvulla eläneen samurain, Miyamoto Musashin, kirjoittamaan miekkailutaidon oppikirjaan The book of five rings (suom. Maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys). Vahva meikki viestii samurain soturihenkeä. Silmät maalataan näyttämään hurjilta. Otsan punainen liekki kertoo taistelutahdosta.
Esityksen ohjaaja Antti Silvennoinen auttaa Valter Suita kiinnittämään päähänsä perinteisen kiinalaisen peruukin. Silvennoinen on Wusheng Companyn taiteellinen johtaja. Hän hurahti Peking-oopperaan 2000-luvun alussa vierailtuaan Aasia Helsingissä -festivaalilla.

”Näin siellä livenä juttuja, joita Jackie Chan tekee kung fu -leffoissa. Päätin saman tien lähteä Kiinan kansalliseen perinteisen teatterin akatemiaan opiskelemaan alaa. Olen siitä lähtien käynyt vuosittain Kiinassa treenimatkoilla”, Silvennoinen kertoo.
Esityksen peruukit on tilattu Kiinasta. Pekingissä on yksi katu, joka on erikoistunut perinteisen oopperavälineistön myyntiin. Yksi peruukki maksaa siellä noin 50–60 euroa.
Kaulasta alaspäin Valter Suin esiintymisasu on japanilainen kimonoineen ja tabi-tossuineen. ”Japanilaisen teeman käsittely kiinalaisen näyttelijäntyöntekniikan avulla suomalaisin voimin hevimusiikin säestämänä on iso riski. Jo ennen ensi-iltaa on tullut äkäistä palautetta”, työryhmä kertoo.
Aiemmin Wusheng Company on tehnyt perinteisempää Peking-oopperaa. Viime elokuussa Helsingin Juhlaviikoilla nähtiin esitys Viimeinen taistelija, joka esitettään syksyllä Pekingissä Moi Helsinki -kulttuurivaihtotapahtumassa. Esityksessä on mukana tanssija Tero Saarinen.
Peruukin pitää olla niin kireällä, että se pysyy päässä hurjissa taistelukohtauksissa – ja moshatessa. ”Peruukin kireys lamaannuttaa aivot. Siihen aikaan kun nämä peruukit suunniteltiin, ei ollut olemassa mitään peruukkiliimoja. Pahimmillaan peruukki painaa takaraivon pahoinvointihermoon niin että koko ajan oksettaa”, Silvennoinen kertoo.
Esityksen taistelukohtauksissa käytetään puisia miekkoja. ”Turvallisuussyistä emme käytä metallimiekkoja. Niillä voisi helposti puhkaista silmämunan”, Silvennoinen kertoo.
Musashi-miekan tie -esityksen ensi-ilta pe 8.1. WHS Teatteri Unionilla (Siltavuorenranta 18) klo 19. Liput 25/20 e.