Ritva voisi olla tavallinen toimistotyöläinen 2030-luvun Helsingissä, jossa uudenlaiset robottiautoja välittävät kyytipalvelut ovat alkaneet korvata yksityisautoilua. Kyse ei ole tieteisfiktiosta vaan varteenotettavasta tulevaisuudenkuvasta, jota yritykset ja yhteiskunnat hamuilevat jo kovaa vauhtia.

Autonomisista eli itsestään ajavista autoista on puhuttu jo sata vuotta. Kuitenkin vasta viime vuosina teknologian kehitys on herätellyt varovaista uskoa siihen, että ehkä auto voisi todella ajaa ilman kuljettajaa tieliikenteessä.

Itse asiassa näemme automatiikan lisääntymistä perinteisissäkin autoissa: esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tekevät autoista yhä omatoimisempia olematta kuitenkaan ”autonomisia”.

Suomi haluaa automaattisten autojen testauksen edelläkävijäksi: liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt reilun kahden vuoden aikana yhteensä kahdeksan autonomisten autojen testilupaa yleisille teille.

”Asiantuntijat puhuvat mieluiten automaattisista autoista autonomisten sijaan. Tämä siksi, että autonomia tarkoittaa lähtökohtaisesti sitä, että ajoneuvo selviää ilman mitään ulkoista apua itsenäisesti eli autonomisesti”, sanoo johtava asiantuntija Eetu Pilli-Sihvola Trafista.

timantti
TILAAJILLE

Haluatko lukea koko artikkelin?

Lue 2 viikkoa maksutta Olen jo tilaaja