Uudet väylät ja asuntorakentaminen liittyvät Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen Mal 2019 -suunnitelmaan. Osa niistä on jo päätetty rakentaa, mutta monet tarvitsevat vielä taakseen päätöksen ja rahaa.
Mal 2019 on 14 kunnan ja valtion yhteinen jättiprojekti. Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus hyväksyi suunnitelman keväällä. Seuraavaksi se otetaan tarkasteluun hallitusneuvotteluissa. Tässä artikkelissa oletetaan, että suunnitelma toteutuu.
Suunnitelman aikajänne ulottuu vuoteen 2050 asti ja se asettaa seudun kehitykselle selvät tavoitteet. Suunnitelman mukaan jo seuraavan kymmenen vuoden aikana Helsingin seudulle rakentuu noin 16 500 asuntoa vuodessa. Asuntorakentamisen jänne suunnitelmassa on vuoteen 2040.
Olennaista suunnitelmassa on, että sen keskeinen tavoite on liikenteen hiilidioksidipäästöjen roima lasku. Tätä edellyttävät niin Euroopan komissio kuin Valtioneuvosto.
Komissio on asettanut Suomen päästövähennystavoitteeksi 39 prosenttia vuoden 1990 tasosta, mutta valtioneuvosto on tiukempi: sen mukaan pyrkimys on, että vuonna 2030 liikenteen päästöt ovat enää puolet siitä mitä ne olivat vuonna 2005. Helsingin seudulla liikenteen päästöt leikataan puoleen.
Mal-suunnitelmassa näihin tavoitteisiin pyritään ensisijaisesti rakentamalla tiivistä kaupunkia raiteiden varsille ja pyrkimällä ohjaamaan ihmiset yksityisautoilun parista joukkoliikenteen käyttäjiksi.
Asuntohankkeiden edistämisessä raiteilla on erityisasema. Seuraavaksi pääset tutustumaan tarkemmin Kruunusiltoihin ja Laajasalon pikaraitiotiehen. Samalla näet, kuinka asuminen keskittyy yhä tiiviimmin raiteiden varrelle.
Kruunusilloilla saa pikaratikan lisäksi kulkea pyöräilijät ja jalankulkijat.
Paina play, niin pääset kiertomatkalle uusille pikaraiteille.
Raide-Jokeri on suurista raidehankkeista pisimmällä ja rakennustyöt alkavat kesäkuussa 2019 useassa eri kohteessa samanaikaisesti.
Raide-Jokerin rakennustöiden alkaminen on tervetullut uutinen monelle kaupunkilaiselle. Pikaraitiotie nähdään yhtenä merkkinä Helsingin seudun kasvusta suurkaupungiksi.
Helsingin ja Espoon yhteinen ensimmäinen pikaraitiotie parantaa huomattavasti pääkaupunkiseudun poikittaista liikennettä.
Raide-Jokeri kulkee pääosin olemassa olevassa katuverkossa. Vaunuihin mahtuu 2–3 kertaa enemmän matkustajia kuin telibussiin.
Paina play-nappia, niin pääset kulkemaan Raide-Jokerin reitin kokonaan Itäkeskuksesta Keilaniemeen.
Tässä jutussa esiteltiin kaksi reittiä Helsingin tulevasta raideverkostosta. Muista, jo päätetyistä projekteista, Länsimetro valmistuu parhaillaan Espoon Matinkylästä Kivenlahteen. Ainakin viisi pikaraitiotieprojektia Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla odottaa vielä rakentamispäätöksiään.
Tulevaisuuden rataprojekteista pisimmälle on suunniteltu Pisararataa, mutta myös tunnin junayhteydet Tampereelle ja Turkuun on vedetty kaupunkisuunnittelijoiden karttaluonnoksiin. Haaveissa siintää myös projekteista suurin: junatunneli Tallinnaan.
Tulevaisuuden Helsinki on jo täällä.
Oikaisu 7.5.2019: Jutusta korjattu kohta, jossa sanottiin Kruuvuvuoren huvila-alueen talojen olevan pahasti rapistuneita. Suurin osa taloista ovat kirjoitushetkellä joko tuhoutuneet kokonaan tai purettu.