LADATAAN

Vuonna 2050 pääkaupunkiseudulla matkustetaan teiden sijaan entistä enemmän kiskoilla: Helsingin keskustan alla suikertaa Pisara-rata, jonka on tarkoitus aloittaa liikennöinti 2030-luvun alkupuolella. Uudet pikaraitiotiet ja Pisara-rata muodostavat ydinverkoston. Vasta kahdesta reitistä on päätetty.
Tulevaisuudessa liikenteen risteyskohta ja Suomen saavutettavin paikka on Pasila. Alueen asukasmäärä lähes kolminkertaistuu vuoteen 2040 mennessä.
Länsisatamaan, vilkkaan matkustajasataman ääreen, levittäytyvät Jätkäsaari ja rantapromenadin reunustama Hernesaari. Merellisille alueille tulee kovan rahan asuntoja, Hitas-koteja, asumisoikeusasuntoja ja valtion tukemia vuokra-asuntoja.
Toisella puolella Helsinginniemeä Kalasatamassa nautitaan myös merellisestä sijainnista Kallion ja Teurastamon sekä Mustikkamaan ja Viikin luonnon läheisyydessä.
Laajasalon väkiluku lähes kaksinkertaistuu Kruunuvuorenrannan ja täydennysrakentamisen ansiosta.
Kauempana keskustassa rakennetaan Malmin lentokenttä 25 000 ihmisen asuinalueeksi ja myös Malmin keskusta uudistetaan. Vihdintien ja Tuusulanväylän bulevardisoinnit ovat valmiita viimeistään vuonna 2040.
Vantaalla isoja täydennysrakentamiskohteita ovat Kivistö, Aviapolis, Tikkurila, Myyrmäki ja Martinlaakso.
Espoon kaupunkirata Leppävaarasta Kauklahteen täydentää lähijunaliikennettä ja junaradan varret tiivistyvät.
Metron varrella esimerkiksi Otaniemen ja Keilaniemen, Niittykummun sekä Espoonlahden ja Kivenlahden kaupunginosiin rakennetaan runsaasti asuntoja. Näiden lisäksi Keran teollisuusalue muuntuu 14 000 asukkaan asuin- ja työpaikka-alueeksi, jossa on jopa 16-kerroksisia asuinkerrostaloja ja palvelukeskittymä.
timantti
TILAAJILLE

Haluatko lukea koko artikkelin?

Lue 2 viikkoa maksutta Olen jo tilaaja