A

Youtube on kuollut sellaisena kuin opit sen tuntemaan. On aika muistella maailman suosituimman videopalvelun parhaita hetkiä.

Inkeri Harju HS, teksti

19-vuotias Sonja Hämäläinen istuu lattialla ja leikkaa keittiösaksilla hiuksiaan. Niistä on tultava mahdollisimman kerrostetut, hän kertoo. Operaatiota katsotaan Youtubesta 263 000 kertaa.

On vuosi 2012, ja se on todella paljon.

Hämäläinen on tubettajana uransa huipulla. Näin leikkaan mun hiukset -videon jälkeen moni seuraajista menee kampaajalle ja vaatii samanlaista mallia.

Suomessa tubettaminen on vuonna 2012 vielä uutta, eikä varsinkaan tunnettuja naispuolisia tubettajia ole montaa. Videobloggaamisen uranuurtajat ovat olleet pelivideoita tekeviä nuoria miehiä.

Hämäläinen on kuitenkin konkari, hän teki kavereidensa kanssa tanssivideoita tubeen jo vuonna 2005.

”Se, että tulin Youtubeen [Soikkuna] oli vähän kuin comeback jo.”

Soikun videot tuolta ajalta ovat perinteistä 2010-lukua. Hän rupattelee arkisia asioita ja avaa faneilta tullutta postia. Sitä tulee niin paljon, että lähipostissa on oma lokero Soikun kirjeille, korteille ja paketeille.

Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, hiustenleikkuuvideota ei enää löydy Youtubesta. Soikku on piilottanut sen.

Kaikkien aikojen ensimmäinen video ladattiin Youtubeen 23. huhtikuuta 2005.

Videon nimi oli Me at the Zoo. Videolla Jawed Karim, yksi Youtuben perustajista, seisoo San Diegossa Yhdysvalloissa norsuaitauksen edustalla.

”All right. Here we are at the front of the elephants. Cool thing about these guys is that they have really, really, really long trunks. And that’s, that's cool. And that’s pretty much all there is to say”, Karim sanoo. Video päättyy.

Nyt Karimin nettovarallisuus on arviolta 300 miljoonaa dollaria.

Ensimmäisinä vuosinaan Youtube toimi lähinnä ihmisten henkilökohtaisena kotivideokirjastona. Sellaiselle oli valtava kysyntä, sillä kännykkävideoiden määrä maailmassa oli räjähtämässä.

Paypalilla työskennelleiden Karimin ja hänen ystäviensä Chad Hurleyn ja Steve Chenin uuden palvelun suosio kasvoi nopeasti. Hieman yli vuosi perustamisen jälkeen Youtubeen oli ladattu jo yli 65 000 videota. (Nykyään videoita ladataan noin 3,7 miljoonaa päivässä.)

Alkuajan katsotuimpia klippejä olivat hupaisat ja sympaattiset kotivideot. Sellaiset kuten Charlie Bit My Finger (2007), jossa yksivuotias taapero puree kolmevuotiaan isoveljensä sormea.

Tiettävästi ensimmäinen tuben suomalaisvideo oli Miika ja trampoliini. Se on julkaistu 8. heinäkuuta 2005 nimimerkin ”PetriFB” tililtä. Video on edelleen löydettävissä.

Lokakuussa 2006 Google ilmoitti ostavansa Youtuben noin 1,3 miljardilla eurolla.

Myöhemmin samana vuonna Youtube julkaisi Partner Program -ohjelman, jonka avulla yksittäiset ihmiset saattoivat tienata tubettamisella.

Pian suosituimmat tubettajat maailmalla ansaitsivat jo kuusinumeroisia summia. Suomessakin tubettaja nousi viimeistään 2010-luvulla lasten suosituimpien haaveammattien listalle.

Suomituben alkuajan tähtiä olivat Soikun lisäksi esimerkiksi Eetu Pesonen eli Eeddspeaks, Aleksi Rantamaa eli Mentaalisavuke ja Veronica Verho eli Mariieveronica.

Youtuben alkuaika 2005–2010

”Mähän sanoin, että mä en vittu vedä enää kertaakaan!”

”Siikahan se siellä! Siika, siika, siika!”

Hävyttömät, räävittömät ja välillä vaikeasti selittyvät huumorivideot kuuluivat vahvasti etenkin Youtuben alkuvuosien kulta-aikaan. Niistä tuli sukupolvikokemuksia, jotka yhdistävät kokonaisia ikäluokkia.

Tällaisia viraalihittejä syntyi 2000- ja 2010-luvuilla runsaasti. Suomessa niitä olivat esimerkiksi Kahen kilon siika (2008), Mähän sanoin että mä en vittu vedä enää kertaakaan (2011) tai Justimusfilmsin tekemät Lanit (2011).

Oli myös Taistelu-Jaska (noin 2010–2012) ja Pensseli-setä (2010) sekä SinäTuubaPaska (STP) -remiksaukset, kuten Muumien dubbaaminen uudelleen sekä Salatuista elämistä versioitu Ajattelenkin tässä nyt Oonaa Dance Remix (2006).

Maailmanlaajuisia viraalihittejä ovat olleet esimerkiksi Gangnam Style (2012), Harlem Shake (2013) sekä Mannequin Challenge (2016) ja Baby Shark -lastenlaulu (2016).

Mutta entä sen jälkeen?

Viraaleja eli virusten tapaan leviäviä hittejä ei enää synny kuin ennen. Se on yksi hyvin konkreettinen muutos paitsi Youtubessa myös koko mediamaailmassa.

2020-luvulla suurten hittien syntyminen on vaikeutunut, koska personoivat algoritmit ovat kehittyneet taitaviksi. Alusta tarjoaa jokaiselle käyttäjälle sisältöä, jota arvelee tämän haluavan.

Eikä se ole välttämättä sama video, jota muut katsovat. Näin jokaiselle sosiaaliselle kuplalle syntyy omat hittinsä.

Kuvaavaa on, että Youtuben suosituimman videon kruunua kantaa edelleen Baby Shark -rallatus seitsemän vuoden takaa.

Kulta-ajan videot 2010 – 2017

Oletko viime aikoina miettinyt, miksi avaat Youtuben?

Jotta voisit olla yhteydessä muihin? Tuskin.

Selaillaksesi jotain satunnaista? Epätodennäköistä.

Vielä 2010-luvulla Youtubea käytettiin kuin mitä tahansa somea – avattiin sovellus ja seikkailtiin sen uumenissa ilman tiettyä päämäärää. Tubettajan päivästä kertovasta myday-videosta saattoi päätyä kissavideoiden kautta Justin Bieberin Baby-musiikkivideoon (2010).

Kymmenessä vuodessa käyttö on mullistunut. Siitä on tullut tavoitteellista. Katsoja tietää yleensä jo Youtuben avatessaan, mitä haluaa.

Haluan nähdä Henny Harjusolan uusimman leikkausmatkavideon.

Haluan nähdä Pinkku Pinskun uuden omakotitalon.

Haluan nähdä, kuinka keltainen väri lähtee kylppärin saumoista tai kuinka Word-tiedoston sivunumerot saa alkamaan johdannosta.

Ja samalla tubesta on tullut vähän kuin vanhan ajan analoginen televisio. Sen ääreen kokoonnutaan repeilemään ja hämmentymään.

Yli puolet YoutubeTV:n suomalaisista käyttäjistä sanoo katsovansa palvelun sisältöjä muiden kanssa. Suorien lähetysten katselu on sekin kasvussa maailmanlaajuisesti.

Vuonna 2014 Sonja Hämäläinen yllätti seuraajansa osallistumalla tosi-tv-ohjelmaan. Hänet nähtiin Tanssii tähtien kanssa -kisan yhdeksännellä kaudella.

Suomen suosituimpiin kuuluvan tv-ohjelman osanottajat olivat aiemmin pääasiassa poliitikkoja, näyttelijöitä, urheilijoita ja artisteja. Siis ”oikeita julkimoita”.

2010-luvun alusta alkanut Youtuben kulta-aika teki tubettajista Suomessakin julkkiksia.

Hämäläisen jälkeen ohjelmassa on ollut joka kaudella yksi kilpailija, joka on alun perin noussut julkisuuteen Youtubesta.

Musta Barbaari, Tuure Boelius, Veronica Verho, Miisa Grekov ja Sita Salminen.

Ainoastaan tänä syksynä tanssiohjelmasta puuttuu tubettajakisaaja.

Televisiotuotannoille tubetähdet ovat kannattavia kiinnityksiä. Heidän mukanaan seuraa uskollinen nuori fanikunta, joka haluaa nähdä idolinsa missä tahansa formaatissa. Tubettajat ovat lisäksi kokeneita esiintyjiä, mikä varmasti sopii tuotantoryhmälle hienosti.

Ja tubettajille televisiossa esiintyminen on tietenkin erittäin kannattavaa. Se tuo näkyvyyttä.

Kun Youtube helmikuussa 2005 perustettiin, Tito Huovilan syntymään oli neljä kuukautta.

Nyt sekä Huovila että Youtube ovat tulossa täysi-ikäisiksi.

Huovila on Jyväskylässä asuva tubettaja, jonka Tixtuu-kanavalla on 226 000 tilaajaa. Se on ihan mukavasti muttei lähelläkään Suomi-tuben kärkeä.

Huovila kuitenkin edustaa Youtuben uutta sukupolvea. Sitä joka ymmärtää, mitä Youtube nykyään on.

Hän alkoi kuvata videoita viidesluokkalaisena syntymäpäivälahjaksi saadulla kameralla. Ensimmäisen klippinsä Huovila latasi Youtubeen lomamatkalta Kroatiasta.

Neljä minuuttia kestävä ”Tixtuu Kroatiassa #1” -niminen video on edelleen julkinen. Sitä on katsottu 71 982 kertaa.

Sittemmin Tixtuun videot ovat kehittyneet ammattimaisen näköiseksi viihteeksi. Yleisöä, katselukertoja ja tykkääjiä on kertynyt suomalaiselle kanavalle kelpo määrä.

Videot ovat tyypillistä tämän vuosikymmenen tubea: haasteita (Pikkusisko ohjaa mua 24 h ajan, Jos arvaat tuotteen hinnan saat pitää sen, Yötä lumihotellissa, Syödään Suomen kallein leipä) tai testivideoita (kaikki energiajuomat, kaikki Fazerin suklaalevyt) tai pelivideoita (Eeppiset kesälanit, Among Us tubettajien kanssa, Lemmikin ristiäiset Minecraft #2).

Maailmalla tämän hetken suosituin tubettaja on amerikkalainen MrBeast. Tilaajia on 105 miljoonaa.

MrBeast julkaisee videoita, joiden budjetit jättävät suurtenkin mediayhtiöiden monet räpellykset kauas taakse.

Kun MrBeastin tilaajamäärä kesällä ylitti 100 miljoonaa, hän juhlisti rajapyykkiä monivaiheisella kilpailulla kanavansa seuraajille. Voittaja sai palkinnoksi yksityisen paratiisisaaren.

Toisessa kisassa palkintona oli 500 000 dollaria.

Poskettomuus on elinehto: jotta MrBeast saisi kasvatettua seuraajamääräänsä edelleen, täytyy videoiden olla edellistä hullumpia.

MrBeastiin verrattuna Suomen Youtubessa liikkuvat rahat ovat nappikauppaa. Mutta Suomessakin ero alkuaikoihin on valtava, ja monella tubettajalla on oma tuotantotiimi.

Isojen tuotantojen aika 2017–>

Vielä pari vuotta sitten Huovilan tavoite oli julkaista kaksi videota viikossa. Tahti oli pysynyt tiukkana parisen vuotta.

Koronapandemian alettua Huovila huomasi olevansa hyvin väsynyt.

”En halua sanoa, että olin burnoutissa, mutta tosi väsynyt. Koulussakin alkoi tulla kaiken maailman merkintöjä, että en pysy tunneilla hereillä.”

Väsymyksen myötä katosi motivaatio.

”Sitten päätin, että teen videoita vain itseäni varten, silloin kun huvittaa.”

Viime aikoina Huovila on julkaissut suunnilleen yhden videon kuukaudessa. Kanavan faneja se harmittaa. He kyselevät Huovilalta, milloin uusia videoita taas tulee.

Hän opiskelee nyt ammattikoulussa media-alaa ja toivoo voivansa jatkaa täyspäiväisenä someammattilaisena asepalveluksen jälkeen.

Hän uskoo, että perinteisellä tubettamisella voi ansaita elantonsa tulevaisuudessakin.

”On ollut kiva huomata, että silti joka kerta, kun julkaisee videon, niin samat ihmiset katsovat ja kommentoivat. Katsojamäärätkin ovat pysyneet suunnilleen samana.”

Sonja Hämäläinen kuvasi viimeisimmän videonsa Etelä-Koreassa keväällä 2020.

Miksi videoita ei ole enää tullut?

Päällimmäinen syy oli ahdistus. Kun tubettamisesta tuli työ, videoiden tekeminen alkoi tuntua Hämäläiseltä enimmäkseen suorittamiselta.

Lukujen tuijottaminen ei helpottanut oloa. Ahdistus lisääntyi aina, jos videoiden näyttökerrat jäivät edellistä pienemmiksi.

”En ole lopettanut, mutta en ole myöskään tauolla. En tiedä tulenko koskaan tekemään videoita, mutta en halua myöskään lopettaa virallisesti.”

Hämäläinen arvioi nyt, että hänen ja Youtuben väliin tuli toinenkin asia: aikuistuminen. Elämässä alkoi olla muutakin kuin videoiden kuvaaminen Youtubeen.

Soikku näkee kymmenen vuotta vanhan videonsa.