Mainettaan karumpi

Keikkapaikkojen takahuoneet ovat mielikuvissa romanttisia mutta todellisuudessa koruttomia. HS:n valokuvaajat pääsivät bäkkäreille ympäri Suomea, ja kaiken nähnyt musiikkitoimittaja Ilkka Mattila tekee paljastuksia kulissien takaa.

HIMOS-AREENA, JÄMSÄ 26.3.2022

Himos-areenan takahuone ei ole koolla pilattu. Ennen keikkaa visualisti Eero Böök ottaa kuvia Erika Vikmanista. Oikealla miksaaja Pauli Köresaar. Ovella rumpali Santtu Silonsaari ja juomakaapilla kosketinsoittaja-kitaristi Arttu Vauhkonen.

Viimeinen biisi ennen illan keikkaa soi. Kaikilla on jo monitorinapit korvissa, ja tunnelma tiivistyy. Kosketinsoittaja-basisti Eero Maijala hyppii kattoon Arttu Vauhkosen katsellessa vierestä. Rumpali Santtu Silonsaari hakkaa kapuloilla rappusia. Laulaja Erika Vikman tarkistaa vielä meikkinsä peilistä.

DYNAMO, TURKU 20.4.2022

F eli Fanni Sjöholm jättää täginsä Dynamon takahuoneen lamppuun.

Vanhassa puutalossa toimiva Dynamo on Turun tunnetuimpia klubeja.

Eero Vanha-Perttula (vas.), Juho Suutarinen ja Fanni Sjöholm juuri ennen keikkaa.

HULLU PORO -AREENA, LEVI 28.4.2022

Maustetytöt eli Anna ja Kaisa Karjalainen sekä miksaaja Valtteri Väänänen odottelevat keikan alkua Levillä Hullu Poro -areenan takahuoneessa.

Lapin hiihtokeskusten yökerhot kuuluvat suosituimpien artistien keikkakalenteriin varsinkin keväällä. 1700 katsojaa vetävän Hullu Poro -areenan takahuoneen kattoon on liimattu vanhoja keikoista kertovia lehtileikkeitä.

Backstage eli esiintymislavan takana oleva yleisölle näkymätön alue on periaatteessa helposti tajuttava asia.
Se on keikkapaikalla sitä tilaa, joka on varattu lavatekniikalle, laitteiden lastaamiselle sekä purkamiselle ja esiintyjien pukuhuoneelle.

Varsinkin rock-kulttuurissa backstagesta eli tuttavallisemmin bäkkäristä on syntynyt romanttinen mielikuva. Bäkkärillä tapahtuu jännittäviä asioita, eikä sinne ole asiaa kuin esiintyjillä ja heidän lähipiirillään.

Kun esiintyjä on tarpeeksi kuuluisa ja tuotantobudjetit tarpeeksi suuria, bäkkärille voidaan rakentaa oma maailma artistin toiveiden mukaan. Näistä toiveista alkaa kiertää musiikkipiireissä juttuja, joiden todenperäisyyttä kukaan ei haluakaan kyseenalaistaa.

Niin kuin että Jätkäsaaressa kesällä 2009 esiintyneelle Madonnalle eivät kelvanneet varmatoimiset ja hyviksi koetut suomalaiset standardivessanpöntöt, vaan hänelle tuotiin ulkomailta omat wc-istuimet. Tai että maailman suurimpien raptähtien bäkkärillä hengailee kymmeniä ihmisiä, joilla ei ole kovin selvää toimenkuvaa sen enempää taiteellisessa kuin teknisessä prosessissakaan. Wu-Tang Clanin kiertueseurueessa yhden ihmisen tehtäväksi oli ilmoitettu esiintyjien henkilökohtaisten mobiililaitteiden lataamisesta huolehtiminen.

Tai Suomen mittakaavassa se, että Eppu Normaalin lavalla seisovat suuret kitarakaiutinkaapit ovat oikeasti pelkkiä kulisseja, joiden sisällä muusikot säilyttävät vaatteitaan.

MÖYSÄ, LAHTI 29.4.2022

Lahden keskustassa sijaitsevan Möysän Musaklubin nimi on perua ajalta, jolloin klubi toimi vanhan huoltoaseman tiloissa Lahden Möysän kaupunginosassa. Yhtyeen sirkustaiteilija Jukka-Pekka Matero ei kasva, vaikka olisi ylösalaisin.

Möysässä on tapana ottaa artisteista kuva seinälle, mutta seiniä ei tägätä. Janina Puhakka valokuvaa Vesteristä yhtyeineen.

Vesterinen puhaltaa nollat.

Ennen keikkaa nostatetaan henkeä ja napataan yhdessä vodkapaukku.

Vesterinen yhtyeineen siirtyy lavalle takahuoneesta kellarin kautta. Etualalla portaissa Tero Vesterinen, seuraavana rapuissa Petri Kivimäki, takana vasemmalla Mikko Enqvist ja oikealla Janne Riionheimo.

Suomen mittakaavassa ja suomalaisissa keikkapaikoissa bäkkäri on yleensä kaikkea muuta kuin artistin toiveiden mukaan rakennettu rentoutumispaikka.

Rockklubit sijaitsevat erittäin harvoin varta vasten 2020-luvun tarpeisiin suunnitelluissa rakennuksissa. Paikassa voi olla tilaa yleisölle ja lava, mutta melkein kaikki muu improvisoidaan käytettävissä olevien tilojen mukaan.

Soittokamojen kuljetuskotelot pinotaan keikan ajaksi jonnekin yleisöltä näkymättömiin, verhon taakse, jos sellainen tila on, tai käytäville. Esiintyjien pukuhuonetiloihin on sentään panostettu viime vuosikymmeninä, ja harvemmassa paikassa soittajat joutuvat enää pukeutumaan portaikossa tai varastokomerossa siivousvälineiden ja tyhjien oluttynnyrien seassa.

Bäkkärillä on siis yleensä huone, jossa yhtye voi valmistautua keikkaan, käydä läpi biisilistan, syödä ja juoda jotain pientä. Parhaissa keikkapaikoissa soittajat saavat lämmintä ruokaa talon keittiöstä. Keikan jälkeen huoneessa voi juoda vähän viiniä tai pari olutta, jos hapan maistuu, ja jos bäkkärille ei ole päässyt ilmaisesta alkoholista kiinnostuneita siipeilijöitä, jotka voivat livahtaa jääkaapille jo ennen esiintyjiä.

Ongelmana on yleensä tilan puute. Huoneessa voi olla kerralla liikaa ihmisiä – ilman siipeilijöitäkin – ja soittimia, soitinkoteloita, vaatekasseja ja muuta roinaa.

KERUBI, JOENSUU 29.4.2022

Kerubin takahuoneen tägikokoelma.

Joensuun Kerubin takahuoneessa metalliyhtye Diablon kiertuemanageri Miika Kuusinen keskittyy.

Kerubin kuuluisa "kultainen suhku" on joensuulaisen Jari Kareisen käsialaa.

Diablo valmistautuu keikkaan Kerubin takahuoneessa. Vasemmalla laulaja-kitaristi Rainer Nygård, hänen vieressään kuljettaja Teijo Mäkilä, toinen kitaristi Marko Utriainen, keikkamanageri Miika Kuusinen ja rumpali Heikki Malmberg.

Joensuun Kerubi oli alun perin pienempi paikka torin reunalla. Nykyisin se toimii Karjalantalossa Ilosaaressa. Rumputeknikko Ville Honkanen ihastelee backstagen takana virtaavaa Joensuun kanavan Niskakoskea.

OLYMPIA, TAMPERE 29.4.2022

Chisun bändi valmistautuu illan keikkaan Tampereen Olympian backstagella.

Chisu meikkaa vessassa.

Backstagella ei ole välttämättä aina ahdasta ja hämärää eikä seinillä ole kirjoituksia.

Juho Viljanen lämmittelee, Chisulla on jo lavavaatteet yllä.

Multi-instrumentalisti Alpo Nummelin laittaa keikkakengät jalkaan.

LUTAKKO, JYVÄSKYLÄ 30.4.2022

Vesala lämmittelee käsiä soittokuntoon kitaristi Mikko Virran kanssa.

Tanssisali Lutakon takahuoneessa on tilaa mutta vähemmän glamouria. Paula Vesala valmistautuu vappuaaton illan keikkaan.

Kokeneena esiintyjänä Paula Vesala muistaa myös venytellä ennen esiintymistä. Takana rumpali Ville Pynssi (vas.), kosketinsoittaja Tuukka Tuunanen ja basisti Juho Vehmanen.

Vesala kirjoittaa vanhan nimmarinsa perään nykyisen vuosiluvun.

Keikan jälkeen takahuoneen tarjoilut maistuvat.

Vesalan klubikiertueen viimeisen keikan jälkeen kitaristi Mikko Virta ja kosketinsoittaja Tuukka Tuunanen halaavat.

PAVI, VANTAA 5.5.2022

Vantaan Itä-Hakkilassa sijaitseva Pavi avattiin jo vuonna 1965. Se on pääkaupunkiseudulla tärkeä paikka perinteisen tanssimusiikin ja iskelmän ystäville. Tänään esiintyjänä on Markku Aro yhtyeineen.

Markku Aron Diesel-yhtyeen rumapali Juha Pellinen kantaa soittimia Pavin lavalle.

Kosketinsosoittaja Pekka Marjanen, 68, kantaa soitintaan lavalle. Marjanen tunnetaan myös elokuvamusiikin tekijänä. Hänen tunnetuin sävellyksensä on Raid-rikossarjan tunnuskappale, Mari Rantasilan laulama Vain rakkaus.

Voileivät ovat valmiina takahuoneessa odottamassa soittajia.

Illan dj Kirsi Uskali toivottaa Markku Aron tervetulleeksi Paville.

Markku Aro odottaa vuoroaan, vaikka yhtye soittaa jo. Hän aloittaa vasta toisessa setissä.

Orkesterin ensimmäinen 20 minuutin tauko on alkanut. Basisti Markku Issakainen (vas.), rumpali Juha Pellinen ja kitaristi Timo Yrjänä istuvat sohvalla kahvilla. Markku Aro korjaa Pekka Marjasen kaulusta.

Markku Aro kirjoittaa takahuoneessa muutaman pyydetyn nimikirjoituksen.

Ennen Aron kotimatkaa Alvari Åkerlund haluaa yhteiskuvan Pavin ulkopuolella.

ÄÄNET PÄÄLLE

Nykyaikaisella tanssiyhtyeellä on lavalla melkoinen määrä tekniikkaa. Kun lava on selkeän muotoinen ja asialla ovat kokeneet ihmiset, nelihenkisen yhtyeen työpisteet saadaan pystyyn helposti.

Suomen kuuluisin takahuone on Tavastia-klubilla. Siellä on periaatteessa kaikki sosiaalisessa tilassa tarvittava suihkua myöten, mutta takahuone on pitkä ja kapea kuin raitiovaunu ja trioa suuremmille kokoonpanoille alkaa tulla nopeasti ahdasta.

Tavastian bäkkäri on tunnettu myös siitä, että se on tägätty pukeutumispeiliä, kattoa ja lattiaa myöten täyteen klubilla esiintyneiden yhtyeiden merkintöjä. Niinpä jos mainoskuviin halutaan autenttista rockmeininkiä, kuvausvalot pystytetään Tavastian takahuoneeseen. Ja varotaan, ettei kukaan kaada niitä ohi tunkiessaan.

Nimmareita ja seinäkirjoitushuumoria löytyy muiltakin pidempään toimineilta klubeilta.

Joissakin esiintymispaikoissa takahuoneesta pääsee suoraan lavalle, esimerkiksi Tavastialla tai Tampereen Pakkahuoneella. Jossakin muualla lavalle joutuu kulkemaan pidemmän matkan mutta kuitenkin yleisön katseilta piilossa.

Joskus takahuone on paikassa, jonne esiintyjät joutuvat kulkemaan yleisön läpi, mikä vie vähän salaperäisyyttä esityksestä. Lohtuna ainakin yleisölle on, että jos keikka meni hyvin, artisteja voi kiittää ja taputella selkään lähietäisyydeltä.

TAVASTIA, HELSINKI 14.5.2022

Helsingin Tavastialla on maan kuuluisin backstage-tila. Mikään pinta takahuoneessa ei ole säästynyt esiintyjien tägeilta.

Neljälle hengelle Tavastian takahuone on vielä väljähkö. Reckless Love valmistautuu, ja laulusolisti Olli Herman vetää varmuuden vuoksi vielä housut jalkaan.

Tavastian backstagen toinen erikoisuus seinäkirjoitusten lisäksi on takahuoneen sijainti. Lavalle pääsee muutamassa sekunnissa. Tekninen henkilökunta tyhjentää jo lavaa Reckless Loven keikan jälkeen.

Kitaristi Pepe Reckless vaihtaa keikan jälkeen kuivaa päälle.

Takahuoneessa täytyy usein improvisoida, ja sama pöydänkulma saa kelvata vaatehuoltoon ja ruokailuun.

Wc- ja suihkutilojen yksityisyydestä on tingitty. Rumpali Hessu Maxx keventää itseään esiintymisen jälkeen.

Reckless Loven basisti Jalle Verne hörppää keikan jälkeen.

UTOPIA, TURKU 20.5.2022

Utopian takahuone löytyy portaiden päästä.

Utopia-klubin tiloissa on toiminut vuosien aikana useita erinimisiä keikkapaikkoja, mutta legendaarinen ja ahdas takahuone on pysynyt paikallaan. Toukokuun lopulla bäkkärille ahtautui kaksi bändiä, Vuola ja The Grammers. Vuolan Jori Saloranta säätää tuuletinta.

Bäkkärin jääkaappia tutkitaan ennen keikkaa. Keikkaperinteen mukaan Jaloviina-pullosta otetaan yleensä yhdessä pieni snapsi ennen keikkaa ja loput jaetaan esityksen jälkeen.

Kahden yhtyeen soittajilla täyttää helposti kaikki vapaat tuolit.

Yhtyeet laskeutuvat lavalle utuisessa tunnelmassa, kun paikalla oleva videokuvaaja ottaa savukoneen käyttöön.

Yleensä suomalainen artisti on hyvä sopeutumaan. Hän on tyytyväinen, jos pukuhuoneessa on tilaa, vaaterekki, iso peili ja riittävästi istuimia ja tai jopa sohva, jolla voi ottaa nokoset, jos salista kuuluva meteli ei häiritse.

Ruokatarjoilun merkitystä ei voi aliarvioida. Artistin ja kiertuehenkilökunnan ruoasta ja juomasta sovitaan keikkasopimuksessa, ja jo vuosien ajan suuntaus on ollut pois makkarasta ja huoneenlämpöisestä kaljasta kohti kasvisruokaa ja hillitympää drinkkivalikoimaa.

Moni artisti haluaa silti säilyttää raiderissa eli keikkasopimuksen tarjoilukohdassa pullon Jaloviinaa, koska se on kaikkien mielestä vanha suomalainen perinne, jonka alkuperästä vanhimmillakaan konkareilla ei ole yhtenäistä käsitystä.

Parhaiten artistien mieleen jäävät takahuoneet, joissa ruoka on hyvää ja paikan päällä tehtyä ja joissa henkilökunta ei suhtaudu artisteihin tunkeilijoina vaan vierailevina kollegoina, joiden kanssa tehdään sinä iltana yhdessä töitä hyvässä hengessä.

Usein nämä paikat ovat niitä, joissa myös yleisö viihtyy ja joihin se tulee toisenkin kerran.

Vaikka yhteistyö nykyään sujuu monessa paikassa, keikkasoittajat rakastavat kertoa karuja tarinoita vaikeilta ajoilta, jolloin muusikko sai keikan jälkeen ostaa viimeiset makkarat vasta, kun nakinmyyjän koira oli saanut omansa, ja jolloin keittiöhenkilökuntaa varten seinässä oli ilmoitus ”ei kokolihaa soittajille”.

HARD ROCK HOUSE, HELSINKI 20.5.2022

Helsingin Roihuvuoressa sijaitsevan Hard Rock Housen bäkkärin poreallas ja sauna eivät ole tyypillisiä takahuoneen varusteita.

Shiva- ja Afternoon Astronauts -yhtyeiden jäsenet odottelevat takahuoneessa. Koska tilaa on vähän, ollaan kylpyhuoneessa. Shivan laulaja-kitaristi Joni Siik istuu ammeessa. Yhtyeen toinen kitaristi avaa kebab-annosta. Ammeen toisella puolella on rumpali Mikael Juslenius. Vasemmalla Afternoon Astronautsin laulaja-kitaristi Iba Sirviö ja pöntön päällä rumpali Kassu Peltonen.

Hard Rock Housen takahuone on kovin pieni.

Tämä artikkeli on osa HS:n Kuvia Suomesta -sarjaa. Voit lukea sarjan aiempia osia verkossa osoitteessa hs.fi/sivu/kuvia-suomesta/.

Kuvaajat:

Sami Kilpiö, Himos-areena

Ville Veikko Kaakinen, Dynamo ja Utopia

Otto Ponto, Hullu Poro -areena

Kimmo Penttinen, Möysä

Jukka Gröndahl, Kerubi

Usva Torkki, Olympia

Hanna-Kaisa Hämäläinen, Lutakko

Juhani Niiranen, Pavi

Kalle Koponen, Tavastia

Emilia Anundi, Hard Rock House


Ilkka Mattila, teksti

Päivi Niemi, tekstin editointi

Ea Vasko, kuvatoimittaminen ja ulkoasu