Suurin osa 1980-luvulla innostuksensa saaneista suomiräppäreistä ei halunnut lähteä mukaan epäuskottavana pidetyn huumoriräpin tekemiseen. Samaan aikaan vakavalle englanninkieliselle räpille ei ollut edelleenkään merkittävää kysyntää.
Suomalainen rap painui takaisin alakulttuurijutuksi 1990-luvun alussa. Merkittävät rap-tapahtumat liittyivät 1990-luvun ensimmäisinä vuosina lähinnä ulkomaisiin nimiin, esimerkiksi kun Ice-T:n kaltaiset suositut amerikkalaisräppärit vierailivat Suomessa. Helsingissä hiphop-kulttuuria piti ennen kaikkea yllä 1990-luvun puolivälissä perustettu levykauppa Funkiest, joka oli vuosien ajan ainut oikea paikka niin sanottujen kunnon rap-levyjen hankkimiseen. Siitä muodostui räppipiirien ydinpaikka.
Vaikka suomalaisella räpillä ei ollut valtavirtaan mitään asiaa, kasvoi räppäreiden määrä ympäri maata tasaisesti. Public Enemyn, NWA:n, Ice-T:n, LL Cool J:n ja Run-D.M.C.:n kaltaiset nimet olivat soitettuja myös Suomessa. Niitä kuunnellessa yhä useammat nuoret innostuivat tekemään omia riimejä. Syntyi tiiviitä räppiyhteisöjä. Räppi jatkui pienen piirin juttuna lähes vuosikymmenen loppuun saakka.
1990-luvulla Suomessa uransa aloittivat muun muassa Petri Laurila, Juhani Saksikäsi, MattiP, Edu Kehäkettunen ja Hannibal. Kaikkien kiinnostus räpin tekemiseen lähti yhdysvaltalaisen räpin kuuntelemisesta.
Nueran toiminta päättyi vasta vuosituhannen vaihteessa, kun Laurila suuntasi soolouralle, joka teki hänestä koko Suomen tunteman räppärin. Juhani Saksikäsi (oikealta nimeltään Pekka Juhani Arola) aloitti räpin leikkimällä Mellunmäen nuorisotalolla levysoittimella ja mikserillä. Arola erosi lähes kaikista muista aikakauden vakavista räppäreistä siinä, että hän kirjoitti riimejä suomeksi. ”Tuli ajatus, että miksi ei tehtäisi räppiä suomeksi. Silloin ei ollut mitään mallia, miten suomenkielistä räppiä tehtäisiin. Oli lähinnä ollut vain Raptori ja MC Nikke T. Kaikki piti keksiä itse”, Arola kertoo. Juhani Saksikättä pidetään yhtenä suomiräpin pioneerina, vaikka valtavirtaan hän ei noussut koskaan. Riimien kirjoittamisen lisäksi Arola oli kiinnostanut myös räppikappaleiden taustojen tuottamisesta. ”Olen aina tehnyt kappaleisiin biititkin itse, ja sopivan äänipätkän etsiminen oli hauskaa.” Juhani Saksikäsi jatkoi räppiuraansa noin 2000-luvun puoliväliin saakka. Sen jälkeen rap-meno alkoi kyllästyttää. Arola lopetti räppäämisen ja julkaisi ensimmäisen, aivan uutta tyyliä edustavan instrumental-levynsä vuonna 2008. Sen jälkeen hän jättäytyi musiikkialalta pois muutamaksi vuodeksi, mutta on viime vuosina palannut tekemään aktiivisesti uutta instrumentaalista musiikkia. ”Kun tein räppiä, olin aika nuori. Itsetunto oli ulospäin aika hyvä, mutta sisäisesti oli rankkaa. Nyt keikoilla pärjätäkseen ei tarvitse dokata, mutta silloin oli aika eri tilanne.” MattiP (Matti Pentikäinen) kuului yhdessä Pijallin (Janne Hyttinen) ja RoopeK:n (Roope Kinnunen) kanssa 1990-luvulla Ceebrolistics-ryhmään, joka edusti käytännössä täyttä vastakohtaa 1990-luvun alun huumoriräpille. ”Olimme todella tosissamme sen kanssa, mitä teimme. Meillä Ceebrolisticsissa oli kokemus, että kaikki siihen aikaan Suomessa tehtävä suomenkielinen räppi oli esteettisesti ihan alta riman. Meidän vaikutteemme ja tasolliset vaatimuksemme tulivat ulkomailta. Emme halunneet vain toisintaa sitä, vaan luoda jotain uutta.” Alun perin MattiP, Pijall ja RoopeK olivat tavanneet toisensa jo 1980-luvun lopussa. Kaikki olivat innostuneet samoista amerikkalaisista rap-yhtyeistä ja päätyivät perustamaan oman räppiyhtyeen. Ceebrolistics nousi nopeasti kulttimaineeseen ja on edelleen yksi aikakautensa arvostetuimmista suomirap-yhtyeistä. ”Monien muiden tavoite siihen aikaan oli saada räpistä ura. Meillä musiikin tekeminen sen sijaan liittyi aina taiteellisiin arvoihin ja epäkaupallisuuteen”, Pentikäinen kertoo. Rap-yhtyeistä Ceebrolisticsien lisäksi Helsingissä 1990-luvulla kulttimainetta nautti lähinnä Siniset punaiset miehet -niminen kaksikko, jonka muodostivat myöhemmin Eevil Stöönä tunnettu Veli Stöö ja Mr. Kotka.
Ceebrolistics jatkoi toimintaansa aktiivisesti 2000-luvun puoliväliin ja sai myös ison levytyssopimuksen. Sen jälkeen kaikki jäsenet suuntasivat omille teilleen. Ceebrolistics teki comeback-keikan kesällä 2017 ja keikkailee nykyisin satunnaisesti. Pijall tekee musiikkia soolona, RoopeK on mukana eri projekteissa ja MattiP työskentelee mainostoimistossa. Espoon Olarissa syntyi 1990-luvun puolivälissä rämäpäinen räppiporukka, jota oli panemassa alulle BJD -nimellä tunnettu räppäri. Pian BJD:n jälkeen räppäämisen aloitti myös Raimo, josta tuli Olari-rapin ydinhenkilö.
Raimon innoittamana samaan porukkaan päätyivät myös muun muassa Davo, Setä Koponen ja Edu Kehäkettunen (oikealta nimeltään Harri Hinkkanen). He muodostivat myöhemmin räppipiireissä suosituksi nousseen MC Taakibörstan.
Olari-porukka teki humoristista räppiä, jonka tyyli kuitenkin poikkesi 1990-luvun taitteen vitsiräpistä. Riimit olivat ronskimpia, vitsit vähemmän ilmeisiä ja biitit enemmän perinteistä räppiä muistuttavaa. ”Olari oli aika iso lähiö. Meitä oli isompi jengi, joka alkoi tehdä samaa juttua. Ryypätä kadulla, hengata porukassa, kirjoittaa räppiä. Raimo alkoi ensin tehdä biisejä ja pakotti muitakin kavereitaan räppäämään. Meno oli tosi viatonta. Emme me ajatelleet, että biisejä tarvitsisi edes julkaista missään. Emmekä halunneet tehdä sellaista kliseepaskaa, jossa vain matkitaan omia idoleita Amerikasta”, Hinkkanen sanoo. Olari-räpistä tuli rap-piireissä oma ilmiönsä, joka tunnettiin ympäri maata. Sen tietynlaisena huipentumana voi pitää MC Taakibörstan vuonna 2001 julkaisemaa EP:tä PA 2001, jonka nimikkokappale nousi myös radiosoittoon.
MC Taakibörsta hajosi jo vuonna 2002, minkä jälkeen yhtyeen jäsenet ovat keskittyneet sooloprojekteihinsa. Vuonna 2016 yhtye ilmoitti tekevänsä comeback-kiertueen ja esiintyi useana iltana loppuunmyydylle Tavastialle. 1990-luvun aikana räppi valtasi koko Suomen. Pohjois-Suomessa Rovaniemellä syntyi yhtye Tulenkantajat, jonka kappale Rollofunk saavutti myös koko maan laajuista suosiota. Tulenkantajien tunnetuimmaksi jäseneksi nousi nykyisin Tampereella asuva ja yhä räppiä tekevä Hannibal, oikealta nimeltään Hannu Stark. ”Aluksi räppäämiseen ja riimien kirjoitteluun suhtauduttiin Rovaniemellä vähättelevästi ja ilkkuen. Rovaniemen rap-piirit olivat käytännössä minä itse. Vähitellen aloin huomata, että kaupungissa on muitakin, jotka ovat kiinnostuneet samanlaisesta musiikista. Oma taustani oli bändipuolelta, ja siksi unelmani oli perustaa rap-yhtye, jossa on livebändi. Siitä syntyi Tulenkantajat”, Stark kertoo. Bändi-idea oli Hannibalille luonteva, koska hän oli aikaisemmin tehnyt punk-tyylistä musiikkia. Tulenkantajat erosi suurimmasta osasta rap-yhtyeitä nimenomaan siksi, että sen taustasoinnut eivät tulleet studiossa tehdyistä nauhoista, vaan ne soitti livebändi.
Pohjoisessa bänditoiminnan keskiössä oli vielä 1990-luvulla rock- ja metallimusiikki ja räppiyhtyettä ylenkatsottiin, mutta vähitellen asenteet muuttuivat.
Tulenkantajat jatkoivat toimintaansa vuoteen 2004 saakka, minkä jälkeen yhtye hajosi. Stark muutti Tampereelle, jossa hän on asunut siitä lähtien ja tehnyt musiikkia monien eri porukoiden kanssa. Tällä hetkellä Hannibal työstää uutta musiikkia Hot Heroes -nimisen jazz-yhtyeen kanssa.